Provozní řád školní jídelny
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici.
- Řád školní jídelny je soubor pravidel a opatření spojených s provozem místnosti školní jídelny určené ke stravování žáků a zaměstnanců školy. (Nutno odlišit od pojmu školní jídelna používaný pro celý komplex pro přípravu stravy – kuchyni, sklady, přípravnu jídel – pro který používáme spíše označení školní kuchyně. Legislativa používá pojem stravovací zařízení.)
- Školní jídelna je v provozu v pracovní dny:
- Pracovní doba: 6:00 – 14:30
- Výdejní doba: pro žáky a zaměstnance školy 11:30 – 13:30
- pro cizí strávníky: 10:45 – 11:20Všem strávníkům je zakázán odběr obědů do skleněných nádob (sklenic od kompotů apod.).
- Dozor ve školní jídelně zajišťují pedagogičtí pracovníci školy, případně jiní zaměstnanci školy (právnické osoby vykonávající činnost školní jídelny). Rozvrh dozorů je vyvěšen v jídelně.
- Dohlížející pracovníci vydávají pokyny k zajištění kázně žáků, hygienických a kulturních stravovacích návyků. Dohlížející pracovníci:
- sledují reakce strávníků na množství a kvalitu jídla (teplota, chuť, vzhled, množství soli a koření, apod.), v případě pochybností může požádat pracovníky stravovacího zařízení o degustační porci a připomínky zapsat do provozní knihy, která je k těmto účelům vedena ve stravovacím zařízení. Velikost porcí lze zjistit převážením, každou součást jídla zvlášť (maso, přílohy,…) a výsledek opět zapsat do provozní knihy. Při převážení porcí masa se převažuje minimálně 10 ks,
- sledují způsob výdeje stravy, při opakovaných problémech s plynulostí výdeje stravy upozorní vedení školy, které s vedoucí stravovacího zařízení projedná nápravu,
- sledují dodržování hygienických pravidel vydávajícím personálem stravovacího zařízení – pracovní pláště a jejich čistota, pokrývky hlavy, rukavice, apod.,
- zamezují vstupu rodičů žáků do jídelny. Výdej jídel do jídlonosičů pro nemocné žáky probíhá před zahájením provozní doby a to zvláštním vchodem stravovacího zařízení do ulice, nikoli přes výdej do školní jídelny,
- sledují dodržování jídelníčku,
- sledují čistotu vydávaného nádobí, příborů, táců,
- regulují osvětlení a větrání,
- sledují odevzdávání nádobí strávníky – odkládají celé tácy. Roztřídění nádobí, seškrabávání zbytků jídel apod. provádí personál stravovacího zařízení,
- poslední dohled po skončení provozu vypíná osvětlení,
- zavírání oken, vypínání vzduchotechniky a uzamykání místnosti jídelny zajišťuje personál školní kuchyně.
- sledují reakce strávníků na množství a kvalitu jídla (teplota, chuť, vzhled, množství soli a koření, apod.), v případě pochybností může požádat pracovníky stravovacího zařízení o degustační porci a připomínky zapsat do provozní knihy, která je k těmto účelům vedena ve stravovacím zařízení. Velikost porcí lze zjistit převážením, každou součást jídla zvlášť (maso, přílohy,…) a výsledek opět zapsat do provozní knihy. Při převážení porcí masa se převažuje minimálně 10 ks,
- Běžný úklid během provozní doby zajišťují v jídelně pracovnice školní kuchyně, včetně stolů a podlahy znečištěných jídlem.
- Úklid po skončení provozní doby zajišťuje pracovnice školní kuchyně. Pokud je místnost školní jídelny použita k výukovým či jiným účelům, je nutno před výdejem stravy zajistit úklid.
- Vedoucí stravovacího zařízení jako samostatného právního subjektu vydává soubor pokynů pro žáky a rodiče – způsob přihlašování a odhlašování ke stravování, výdej jídla, výdej jídla při onemocnění žáků, způsob placení. Pokyny jsou trvale vyvěšeny ve školní jídelně a dále tak, aby byly přístupny i rodičům, kteří nevstupují do školní jídelny.
Výše stravného
- Výše stravného je stanovena ředitelem školy se souhlasem zřizovatele dle doporučené výše v základních kategoriích takto:
- žáci školy I …..do 10 let – 28,00 Kč
- žáci školy II …. 11-14 let – 32,00 Kč
- žáci školy III … 15-18 let – 36,00 Kč
- zaměstnanci školy, zaměstnanci s platnou pracovní smlouvou – 44,00 Kč
- bývalí zaměstnanci školy – důchodci(*) – 44,00 Kč
- cizí strávníci – 85,00 Kč
(*) … důchodci, kteří odešli do důchodu jako pracovníci školy
Placení stravného
Placení obědů se provádí předem před započetím stravování převodem z účtu strávníka na účet školy, (souhlas s inkasem číslo sběrného účtu 0101204221/0800, trvalým příkazem číslo účtu 484450349/0800). Cizí strávníci mohou platit za stravování předem hotově u vedoucí školní jídelny. Konstantní symbol pro platbu složenkou je 0308, variabilní symbol je rodné číslo strávníka (desetimístné bez lomítka).
Přihlášky ke stravování
Přihlášky ke stravování se podávají osobně v kanceláři školní jídelny denně od 7.30 do 14.00.
Odhlášky ze stravování
Odhlášky ze stravování se na přechodnou dobu provádí pomocí objednávacího boxu nebo v kanceláři školní jídelny osobně či telefonicky na čísle 326701336, každý pracovní den v době od 7.30 hodin do 13.00 hodin, nejpozději však do 13.30 hodin je nutné odhlásit oběd pro následující den.
Trvale osobně v kanceláři na vnitřních tiskopisech.
Neodhlášený a neodebraný oběd je strávníkovi účtován.
Stravovací čip
Stravovací čip slouží k odběru a objednávání obědů.
Čip k odběru stravy a objednávání obědů obdrží každý strávník (mimo cizí strávníky) za poplatek 115,00 Kč v kanceláři po předání přihlášky. Ztrátu čipu je strávník ve vlastním zájmu povinen okamžitě ohlásit v kanceláři. Vystavení duplikátu stojí 115,00 Kč.
Stav konta
Každý strávník může zjistit:
- denně na obrazovce počítače v objednávacím boxu,
- telefonicky v kanceláři školní jídelny – v pracovní dny od 7:30 hodin do 13:30 hodin,
- písemně na osobní vyžádání za poplatek odpovídající poštovnému spolu s přehledem odebraných obědů.
Vyúčtování stravování
Vyúčtování stravování se provádí:
- u strávníků hradících stravování inkasní platbou následující měsíc,
- u strávníků hradících stravování trvalým příkazem v lednu a v červenci,
- u cizích strávníků čtvrtletně.
Vyúčtování na konci školního roku může být provedeno u každého strávníka na základě jeho pokynů s těmito možnostmi:
- ponechat na kontě zůstatek pro příští školní rok,
- převést zůstatek na vlastní konto strávníka,
- převést zůstatek na konto sourozence,
- vyzvednutí zůstatku v hotovosti v dohodnutém termínu (pouze pro cizí strávníky).
V době hlavních, vedlejších, mimořádných prázdnin a v době vyhlášeného ředitelského volna školní jídelna nevaří, každý strávník je automaticky odhlášen. O termínech strávníci budou s předstihem informováni na nástěnce u vchodu do školní jídelny a u výdejního místa pro cizí strávníky.
Dotazy, připomínky
Dotazy, připomínky, případné problémy se řeší ihned přímo v kanceláři školní jídelny s vedoucí školní jídelny denně od 7:00 do 14:00, v pondělí do 15:30.
- Vedoucí stravovacího zařízení vyvěšuje jídelníček na období jednoho měsíce nejméně dva dny před koncem měsíce. Na každý měsíc je jídelníček vyvěšen u vchodu do školní jídelny, u nápojového automatu u ředitelny, u výdejního místa pro cizí strávníky, na nástěnce ve školní družině a ve sborovně, v objednávacím boxu.
- Strávníkům je vydáván kompletní oběd včetně masa a příloh. Žáci nesmí být nuceni ke konzumaci celého vydaného jídla a vraceni k dojídání. Vydané jídlo je určeno ke konzumaci v jídelně, strávníci je neodnášejí z místnosti. Jídlo by mělo být upraveno tak, aby znemožňovalo odnášení z jídelny – jogurty, tvarohové krémy, pudinky apod. nemají být v balení z obchodu, ale vydávány na miskách.
- Dohlížející i stravující se pedagogové věnují pozornost dodržování základních hygienických pravidel personálem stravovacího zařízení, zejména:
- zda se u nich neprojevují příznaky onemocnění,
- zda chrání suroviny, polotovary a jiné poživatiny před stykem s hmyzem, zvířaty a ptáky nebo s nepovolanými osobami, skladují je a zacházejí s nimi tak, aby nedošlo k narušení jejich zdravotní nezávadnosti,
- průběžně odstraňují odpadky hygienicky nezávadným způsobem,
- udržují v čistotě své pracoviště, užívaná pracovní nářadí, ochranný oděv a obuv,
- pečují o tělesnou čistotu, mytí rukou, zejména vždy po použití WC a po manipulaci s odpadky a vždy při přechodu z nečisté práce na čistou, zásadně před započetím vlastní práce. Nehty na rukou musí být krátce přistřižené, čisté, vlasy upravené a kryté,
- nosí předepsaný pracovní oděv (plášť, zástěru, rukavice,…) při práci, vyměňují jej při hrubším znečištění a odkládat jej i při krátkodobém opuštění pracoviště, hlavně před použitím záchodu a při přechodu z nečisté na čistou část provozu a také naopak,
- používají čistý kapesník při ošetření nosu a úst, při kýchání a kašli dbát na to, aby kapénky slin a hlenu se nedostaly na poživatiny,
- případné pochybnosti konzultuje ředitel školy s vedoucí stravovacího zařízení a orgány ochrany veřejného zdraví (hygienické stanice).
- zda se u nich neprojevují příznaky onemocnění,
Závěrečná ustanovení
- Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen zaměstnanec: Alena Tůmová. O kontrolách provádí písemné záznamy
- Směrnice projednána pedagogickou radou dne 6. 12. 2011.
- Zrušuje se předchozí znění této směrnice ze dne 12. 12. 2007. Uložení směrnice v archivu školy se řídí Spisovým a skartačním řádem školy.
- Směrnice nabývá platnosti dnem 1. 01. 2012.